زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

الف - نظریه قرآن درباره تعمیر قبور(قسمت دوم)

3 - تعمیر قبور و امت‏هاى پیشین
از آیات قرآن استفاده مى‏شود که احترام به قبور افراد با ایمان یک نوع امر رائج در میان ملل قبل از اسلام بوده است آنجا که درباره اصحاب کهف چنین مى‏گوید:
هنگامى که وضع اصحاب کهف بر مردم آن زمان روشن گردید، و مردم به دهانه غار آمدند درباره مدفن آنها دو نظر ابراز داشتند:
1 - ابْنُوا عَلَیْهِمْ بُنْیانا 18: 21(سوره کهف).
بر روى قبر آنان بنائى بسازید.
2 - قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلى امْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِدا 18: 21(سوره کهف).
گروه دیگر که در این کار پیروز شده بودند گفتند: مدفن آنان را مسجد انتخاب مى‏کنیم.
قرآن این دو نظر را نقل مى‏کند، بى آنکه از آنها انتقاد کند، البته مى‏توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف بودند قطعا قرآن از آن انتقاد مى‏کرد و یا عمل آنها را با لحن اعتراض نقل مى‏نمود. در هر حال این دو نظر حاکى است که یکى از طرق بزرگداشت، اولیاء و صالحان حفظ قبور مدفن آنان بوده است.
با توجه به این سه آیه مبارکه، هرگز نمى‏توان تعمیر قبور اولیاء الهى و صالحان را یک امر محرّم و یا مکروه قلمداد کرد و بلکه مى‏توان آن را یک نوع تعظیم شعائر الهى و تظاهر به مودت در قربى تلقى نمود. و مایه تکریم آنها شمرد.
4 - ترفیع بیوت مخصوصى قرآن پس از طرح یک مثل بس بدیع که در آن نور خدا به چراغدانى تشبیه شده است که در آن چراغى وجود دارد... و این مثل نغز و ژرف با جمله: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ 24: 35 آغاز شده و با جمله: وَ اللّهُ بِکُلِّ شَی‏ءٍ عَلیمٌ 24: 35 پایان یافته است.
قرآن پس از طرح این مثل که براى خود بحث گسترده‏اى دارد، مى‏فرماید:
فِى بُیُوتٍ اذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الاصالِ رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ 24: 36 - 37. (سوره نور) این نور و این مصباح در خانه‏هایى است که خدا اذن داده است که رفعت یابد و نام خدا در آنجا گفته شود مردانى که بازرگانى و داد و ستد آنها را از یاد خدا باز نمى‏دارد، صبح و شام او را در آن بیوت، تسبیح مى‏گویند.
استدلال با این آیه نیاز به این دارد که قبل از هر چیز دو مطلب روشن گردد:
الف - مقصود از «بیوت» چیست؟
ب - مقصود از «یرفع» که به معنى ترفیع و برافراشتن است، چیست؟
درباره لفظ «بیوت» یادآور مى‏شویم که مفاد لفظ یاد شده منحصر به «مساجد» نیست، بلکه مساجد و منازلى مانند منازل انبیاء و اولیاء الهى را که ویژگى یاد شده در آیه را دارا مى‏باشند شامل است و دلیلى بر انحصار مفهوم آن بر مسجد وجود ندارد و مجموع این بیوت اعم از مساجد و منازل پیامبران و رجال صالح که کارهاى دنیا آنان را از آخرت باز نمى‏دارد مرکز نور خدا و شعله‏هاى توحید و تنزیه و تسبیح است، بلکه مى‏توان گفت: که مقصود از «بیوت» غیر مساجد است، زیرا «بیت» به آن چهار دیوارى مى‏گویند که حتما داراى «سقف» باشد و اگر به کعبه «بیت اللّه» مى‏گویند به خاطر این است که داراى سقف است در حالى که در مساجد مستحب است که داراى سقف نباشند و هم اکنون «مسجد الحرام» فاقد سقف مى‏باشد و آیات قرآن حاکى است که «بیت» به جایى مى‏گویند که داراى سقف باشد، چنانکه مى‏فرماید:
لَوْ لا انْ یَکُونَ النّاسُ امَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفا مِنْ فِضَّةٍ 43: 33.(سوره زخرف) اگر نبود که همه مردم باید یک گروه باشند، سقف خانه کسانى را که به خدا کفر مى‏ورزند، از نقره قرار مى‏دادیم.
در هر حال یا مقصود از «بیوت» غیر مساجد است. و یا اعم از مساجد و منازل مى‏باشند.
اکنون وقت آن رسیده است که به توضیح لفظ دوم «یرفع» بپردازیم:
لفظ «یرفع» در لغت عرب به معنى بالا بردن و برافراشتن است، و در صریح آیه این است که خداوند اذن داده است که این خانه‏ها رفعت یابد.
مقصود از آن یا رفعت ظاهرى و بالا بردن پایه‏ها و دیوارها و صیانت آن از فرو ریختن آن است چنانکه قرآن همین لفظ را در بالا بردن دیوار و تعمیر ظاهرى به کار برده است و مى‏فرماید:
وَ اذْ یَرْفَعُ ابْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ اسْماعیلُ 2: 127. (سوره بقره آیه 127) آنگاه که إبراهیم و فرزند او اسماعیل دیوارهاى بیت (کعبه) را بالا بردند.
و یا مقصود رفعت معنوى و عظمت باطنى آن است و اینکه خدا به این نوع خانه‏ها، امتیاز خاصى بخشیده و مقام و موقعیت آنها را بالا برده است.
اگر مقصود «رفعت» ظاهرى باشد، به روشنى گواهى مى‏دهد که خانه انبیاء و اولیاء که مصداق حقیقى و واقعى این «بیوت» مى‏باشند، در هر حال، شایسته تعمیر و آبادى است، خواه در حال حیات و خواه در حال ممات، خواه در آنجا به خاک سپرده شوند (مانند خانه پیامبر و خانه حضرت امام هادى و حضرت امام عسکرى که منزل آنها مدفن آنها مى‏باشد و در منزل خود به خاک سپرده شده‏اند) یا در جاى دیگر در هر حال این گونه از بیوت باید تعمیر شوند و از ویرانى و خرابى مصونیت یابند.
و اگر مقصود «رفعت» معنوى باشد، نتیجه آن این است که خدا اذن داده است که این نوع از خانه‏ها مورد احترام و تکریم قرار گیرند و یکى از مظاهر احترام به این نوع از خانه‏ها، حفظ آنها از ویرانى و تعمیر و آبادانى و کوشش در تمیزى و نظافت آنها است.
و همه این رفعت ظاهرى و باطنى براى این است که این خانه‏ها از آن رجال الهى است که همگى بنده خدا و مطیع فرمانهاى او بوده‏اند.
آیا با وجود یک چنین آیه و آیات دیگر چگونه وهابیها به تخریب آثار رسالت، و ویران کردن خانه‏هاى آنان پرداخته و این مشاهد نورانى را که زنان و مردان شب و روز در آنجا خدا را تسبیح و تنزیه مى‏نمودند و به خاطر وابستگى صاحبان این بیوت به خدا در آنجاها گرد آمده و مشغول راز و نیاز و دعاء و تذلل مى‏شدند، به خرابه تبدیل ساختند و از این طریق کینه و عداوت دیرینه خود را با صاحب رسالت و خاندان و صحابه او، واضح و آشکار ساختند.
در این مورد نظر خواننده گرامى را به یک حدیث جلب مى‏کنیم:
«انس بن مالک» مى‏گوید:
پیامبر گرامى این آیه را خواند در این موقع مردى برخاست و گفت: مقصود کدام خانه‏ها است؟ پیامبر فرمود:
خانه پیامبران.
در این موقع ابو بکر برخاست و گفت:
آیا این خانه (اشاره به خانه على و فاطمه) از آن خانه‏ها است؟ فرمود: «نعم من افاضلها» بلى از مهمترین و با فضیلت‏ترین آنها است.
ادامه دارد.........

نظرات 16 + ارسال نظر
حسین جمعه 13 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 12:54 ق.ظ

خیلی خوشحال کننده است که
مباحث اینگونه مطرح می شود و
شبهات پاسخ داده می شود
موفق باشید

یاسر جمعه 13 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 01:15 ق.ظ http://manofereshte.blogsky.com

سلام
بسیار خوب و زیبا بود .
به ما هم سر بزن ...

سید حسین جمعه 13 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 05:28 ب.ظ http://www.anvar.persianblog.com

با سلام خسته نباشید مطالبتان بسیار عالیست ادامه بدهید

کربلائی مهدی جمعه 13 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 09:45 ب.ظ http://amamhosen.blogsky.com

بسم رب الشهدا با سلام خدمت شما دوست عزیز متاسفانه نوشتهای وبلاگ شما در سیستم من خوانده نم شود ! شاید قلمی که شما استفاده می منید روی سیستم من نصب نیست خو شحال می شوم راهنماییم کنین .
و بعد بنام خداوند زینب سلام الله علیها اسوه صبر وموقاومت طلایه دار ایثار پرچم دار عاشورا شیرزن کرببلا وتبریک بمناسبت سالروز ولادتش انشاالله که در زندگیمان راه نما باشند . من الله التوفیق

حسن جمعه 13 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 09:52 ب.ظ

من که واقعا خوشحال شدم
و کيف کردم
گر خدا خواهد عدو سبب خير شود
موفق باشيد

هومن جمعه 13 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 09:58 ب.ظ

من کاری به زیارت و عقاید شیعه ندارم
اما ما سنی ها هم به زیارت امام رضا یا کربلا می رویم
و از بزرگان خودمان هم بوده . هستند که به زیارت آنها می رویم
مثل اویس قرنی که مردم کردستان به زیارت او می روند و از او حاجت می گیرند
من تعجب می کنم از کسی که خود را سنی می داند ولی علم پیامبر را منکر می شود
به هر حال از اینکه بدون تعصب بحث می کنید خوشحالم

[ بدون نام ] شنبه 14 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 11:01 ق.ظ

سلام
با چه فونتی نوشتی ؟؟؟؟
من که نتونستم یک کلمش رو هم بخونم؟؟؟؟؟؟

[ بدون نام ] شنبه 14 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 11:02 ق.ظ http://faramarz.blogsky.com/

راستی آدرسم اینه
http://faramarz.blogsky.com

جواد بورقانی یکشنبه 15 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 02:07 ق.ظ http://javadboori.persianblog.com

سلام!
عزیز جان اینقدر صفحه ات تاریک و نوشته هات ریزه نتوستم بخونم.
موفق باشی و در پناه گل نرگس!

سید حسین یکشنبه 15 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 04:45 ب.ظ http://anvar.persianblog.com

سلام دوست من خسته نباشی اگر ممکن است سایز فونتت را از ۸ به ۱۰ تغییر بده در قسمت post ممنون

علی دوشنبه 16 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 03:01 ق.ظ http://rocket.blogsky.com/

سلام
این مطلبتون عالیه از این نظر که خیلی ها نمیدونن وشما باعث روشن شدن قضیه می شوید.

به امید ظهور آن حضرت...
یا حق

رضا کرمی دوشنبه 16 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 04:14 ق.ظ

با سلام
بسيار زيبا بود
استفاده کردم
موفق باشيد

قصه شوق سه‌شنبه 17 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 05:09 ب.ظ http://afn.persianblog.com

سلام! به راستی وجود دوستانی چون شما مایه دلگرمی است. موفق باشید!

حذیفه چهارشنبه 18 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 06:01 ب.ظ http://info2000.persianblog.com




دختر فکــر بکـــر من ،غنچهء لب چو وا کنـــــد

از نمکین کلام خود حق نمک ادا کنـــــد


طوطی طبع شوخ من گرکه شکرشکن شـود

کـــــام زمانـه را پر از شکـر جانفـــزا کنــــد

....

ناطقه ء مرا مگر روح قدس کند مدد

تا که ثنای حضرت سیدهء نساء کنــــد

.....

(ضجه های فاطمی را از حذیفه بشنو)



حاج کاظم چهارشنبه 18 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 07:03 ب.ظ http://dokohe.blogsky.com

بسم رب الشهدا
سلام
قشنگ و مفید و پر بار نوشتی امیدوارم شما دیگه از مسیری که انتخاب کردی خارج نشوی!
مطلب جدید دوکوهه رو حتما بخون و نظر بده
بعد از شهدا ما چه کرده ایم؟!!!
یا علی

مریم چهارشنبه 18 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 08:35 ب.ظ http://jelveyedeldaar.blogsky.com

سلام .
دستتون درد نکنه . خیلی جالب نوشتین .صفحه رو ذخیره کردم تا بعد سر فرصت بخونم .
خیلی خوشحال میشم که به من هم سر بزنین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد