زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

به مناسبت سالروز ولادت پیشوای دهم شیعیان

به مناسبت سالروز ولادت پیشوای دهم شیعیان
امام هادی (ع) منبع فیاض نور حق

 
امام ابوالحسن علی النقی هادی علیه السلام و پیشوای دهم شیعیان در 51ذیحجه سال 212 هجری در اطراف مدینه در محلی به نام مریا بدنیا آمد.
پدر بزرگوارش امام جواد(ع) و مادرش بانوی گرامی سمانه است که کنیزی با فضیلت و با تقوا بود. مشهورترین القاب آن حضرت «تقی و هادی» است و به آن حضرت «ابوالحسن الثالث» نیز می گویند.
امام هادی(ع) در سن 6 یا 8 سالگی یعنی در سال 220 هجری، پس از شهادت امام جواد(ع) به امامت رسید.
مدت 33 ساله امامت امام هادی (ع) با خلفای معتصم، واثق، توکل، منتصر، مستعن و معتز معاصر بود.
عظمت شخصیت امام هادی (ع) به قدری زیاد است که دوست و دشمن را به اعتراف واداشته است.
قسمتی از این اعترافات مبنی بر شخصیت آن امام به لحاظ اخلاقی و بخشی دیگر ناشی از ابعاد علمی آن حضرت و شمه ای ، نتیجه کراماتی است که از آن بزرگوار صادر شده است.
ابن صباغ مالکی در کتابی موسوم به فصول المهمه خطوط واضحی از سیمای تابناک فضایل و ویژگی های اخلاقی امام هادی(ع) قهرمان شکست ناپذیر عصر متوکل عباسی را ترسیم می کند!
«فضل و دانش امام دهم شیعیان بر اوج قلل بلند پایه عالم بشریت نقش بسته بود و رشته های مشعشع آن بر اختران آسمان سر می سایید. نیکی ها و اخلاق پسندیده او را نمی توان در شمار عدد ذکر نمود. اما می شود به افتخارآمیزترین آنها که موجب حیرت است بسنده کرد. او جمیع صفات نیک و مفاخر معنوی را یک جا در وجود داشت. ابعاد وسیع و منبع فیاض حکمت و دانش او بر لوح سرشتش ثبت شده و بدین سبب او از ناشایسته ها و آلایش ها به دور و برکنار است.»
امام هادی (ع) دارای نفس زکیه و عزمی راسخ و همتی عالی بود که هرگز احدی از مردم را نمی توان در مقایسه با او همتا و همسان دانست.
ابن شهر آشوب از رجال حدیث نقل می کند که او نیک سرشت ترین و پاک ترین روش را در میان جامعه دارا بود، راستگوترین افراد جامعه محسوب می شد، به هنگام سکوت، شکوه هیبت و تشعشع وقار، چهره او را دربرمی گرفت و چون لب به سخن می گشود، گزیده و نغز می گفت به طوری که شعاع کلامش روح آدمیان را سحر می کرد.
در وجود مقدس امام هادی (ع) ویژگی های اخلاقی پسندیده می درخشید. امامت، کمال و دانش و فضیلت و سرشت و اخلاق نیک از فرازهای اخلاقی این امام همام است.
مکاتب فکری معاصر با امام هادی (ع)
خداوند به قدرت بی منتها و دانش وسیع خود، گنجینه هایی از دانش خود را بر خاندان رسالت افاضه و موهبت فرموده و ایشان را به زیور دانش آراسته است، این گنجینه ها، مجموعه اسرار علوم و معارف است که خداوند آن را دراختیار امامان شیعه که راهبران حقیقی بشر هستند، قرار داده است.
امام هادی(ع) که در زمره امامان شیعه و از خاندان رسالت است، نیز از ویژگی دانشی گسترده و جامع برخوردار است، طوری که سمبل های دانش و فرهنگ وی، عقول را حیران و اندیشه ها را به اعجاب واداشته است.
امام دهم همچون پدران و اجداد خود در علم و دانش سرآمد روزگار بود. درخشش او در مدت حیاتش احترامی شگفت در قلوب همگان ایجاد کرده بود. نامه آن حضرت در رد پیروان معتقد به تفویض و جبریون و اثبات عدل و حد مابین جبر و تفویض، از فرازهای شگفت آور دوره امامت، امام هادی محسوب می شود و بسیار مورد تعمق و توجه می باشد.
امام هادی(ع) در این نامه، نظریه پیروان هر دو عقیده را با منطقی ترین اصول مردود اعلام کرده و اسراری از علوم و حقایق آن را پاسخ فرموده است.
باتوجه به اینکه خداوند دارای عدل و انصاف و حکمت بالغه است، پس اوست که می تواند هرکس را بخواهد از میان بندگان خود برای ارسال پیامش و تبلیغ رسالتش و اتمام حجت بر بنده هایش برگزیند. گوشه ای دیگر از دریای بیکران دانش امام هادی(ع) در تاریخ خطیب بغدادی تجلی دارد. او به شهادت خود دانش امام را متذکر شده و در مقام اثبات آن می گوید:
روزی یحیی بن اکثم در مجلس واثق خلیفه عباسی که جمعی از علماء و فقها حضور داشتند، سؤال کرد که چه کسی سر حضرت آدم(ع) را هنگامی که حج به جا آورد، تراشید؟
تمام حضار در پاسخ آن عاجز ماندند، واثق گفت: هم اکنون من کسی که جواب این سؤال را بدهد حاضر می کنم، سپس شخصی را بدنبال حضرت هادی(ع) فرستاد و وی را به دربار خلیفه دعوت کرد. امام نیز دعوت را پذیرفت و برای اظهار و بیان حقیقت به دربار واثق رفت. خلیفه پرسید: ای ابوالحسن به ما بگو چه کسی سر حضرت آدم را هنگام حج تراشید؟ امام فرمود: ای واثق ترا به خدا سوگند می دهم که ما را از بیان و جواب آن معاف کنی، خلیفه گفت: ترا سوگند می دهم که جواب را بفرمایی!
امام فرمود: اکنون که قبول نمی کنی، پس می گویم. پدرم مرا از جدم خبر داد و جدم از جدش که رسول خدا باشد، اطلاع داد که فرمود: برای تراشیدن سر آدم جبرئیل مأمور شد یاقوتی از بهشت آورد و به سر آدم کشید تا موهای سرش بریزد.
در مورد جاذبه اجتماعی و نفوذ سیاسی امام هادی(ع) فقط می توان همین را گفت که یکی از تجلیات و تشعشعات پرشکوه خداوند و تابش منبع فیاض نور حق در وجود امام هادی(ع) متجلی و منعکس شده و از وجود حضرت نیز مانند آینه ای که انوار گوناگون را در خود انعکاس می دهد، ساطع بوده است. کسی را در عصر پیشوای دهم، توان نگاهی ممتد و حتی لحظه ای کوتاه به چهره او نبود. به محض نظر به رخسار پرفروغش آثار ضعف و سستی و ترس بر قلب ها سایه می افکند. در کتاب های تاریخی آمده است که حضور امام در هر مجلسی مورد تجلیل و احترام عمیق بود و خواسته و ناخواسته اطرافیان را تحت تأثیر و نفوذ قرار می داد و همنشینان وی همواره آرزوی مجالست و مراودت او را در سر داشتند. ان شاءالله ما هم در روز محشر با امام هادی(ع) همنشین شویم.

 

نظرات 7 + ارسال نظر
سياوش پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 06:21 ب.ظ http://rahneshin.blogsky.com

سلام
اومدم که فقط تبليغ وبلاگ تازه خودم رو بکنم دلم نيومد
چند مطلب نخونم
از شعر مطلب اولت خيلی فيض بردم
حق يارت
ما رو از ديدارت بی نصيب نذار

حاج کاظم شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 03:49 ب.ظ http://www.dokohe.blogsky.com

بسم رب الشهدا//گفته اند که شرف المکان بالمکین و چه خوب گفته اند آری دوکوهه پادگانی است در نزدیکی اندیمشک که سالیان سال با شهدا زیسته است با بسیجی ها (شهید آوینی) ...
اولا سلام!// دوماخسته نباشید!//سوما اومدم خدمتتون تا عذر خواهی کنم از اینکه مدت نسبتا زیادیه که به وبلاگ شما و همچنین دیگر دوستان نیامدم!!!// دلیلیش هم کم سعادتی ما بود /خب خدا را شکر بعد از مدتها فراز و نشیب وبلاگ دوکوهه دوباره مشغول کار شد!//و منتظر شما هستیم// التماس دعا ....حاج کاظم


حمزه شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1382 ساعت 07:43 ق.ظ http://khoshe.persianblog.com

سلام.روز اول اسفندوحضور چشمگیر مردم را به شما تبریک میگم

علی انصاری چهارشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1382 ساعت 07:03 ب.ظ http://rocket.blogsky.com

سلام علیکم
محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر
یا ابا عبدالله الحسین

مجید یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 09:04 ب.ظ http://http:/داش مجید قیصر

[ بدون نام ] یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 09:05 ب.ظ


پشته صحنه راه و بیراه
پشت صحنه مدرسه
پشته صحنه پرونده
پشته صحنه روزگار غریب

--------------------------------------------------------------------------------

(4)واحد موسیقی
پشت صحنه باران
پشت صحنه مسابقه آذرخش
پشت صحنه رویا


--------------------------------------------------------------------------------

پشت صحنه تلخ
پشته صحنه تلخ و شیرین
پشت صحنه آواز مه
پشت صحنه این راهش نیست


--------------------------------------------------------------------------------


پشت صحنه کوشا
عشق سالهاي جنگ
قرآن آموزان
گلهاي آبي





--------------------------------------------------------------------------------


حامي
كلانتر
معما
نسيم رويا








--------------------------------------------------------------------------------


پاورچين
آتيه
رايانه
اسب


داش مجید قیصر یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 09:12 ب.ظ http://مجید

سلام
بمناسبت‌‌فرارسیدن‌ بیست و‌‌ ششمین‌ سالروز پیروزی انقلاب‌اسلامی‌به‌شما‌ عزیزان‌تبریک‌می‌گویم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد