زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

اى بندگان من

اى بندگان من


ستون حاضر تصمیم دارد تا در هر هفته یکى از آیات قرآن را که شامل مفاهیم اجتماعى و فرهنگى و تاریخى مى شود، با استفاده از تفاسیر معتبر شیعه تفسیر و تحلیل نماید. باتوجه به متن سنگین تفاسیر موجود، سعى خواهدشد که در عین پایبندى به متن و حفظ امانت دارى، از نثرى ساده و روان استفاده شود تا درک و فهم مفاهیم آن آسانتر گردد
آیه: «قل یا عبادى الذین اسرفوا على انفسهم، لاتقنطوا من رحمة الله. ان الله یغفرالذنوب جمیعاً انه هوالغفور الرحیم
ترجمه: بگو (اى پیامبر) اى بندگان من که بر نفس خویش ستم کرده اید(گناه کرده اید) از رحمت و مغفرت و بخشایش خداوند ناامید و مأیوس نشوید. خداوند همه گناهان را مى بخشد. زیرا که اوبخشاینده مهربان است.
تفسیر المیزان: آیه حجت خداوند بر دعوت بندگان براى عباداتش و تشویق آنها براى پذیرش این دعوت است، چرا که خداوند، مولاى ماست و ما بندگان اوییم. ما موظف به پرستش و اطاعت او هستیم و او نیز باید ما را به اطاعت و عبادت خویش فراخواند. این دعوت در کلمه «عبادى» مشخص است. خداوند ما را «بندگان من» خطاب کرده تا در سایه مهربانى و بخشایش او درآییم. اسراف در این آیه یعنى تجاوز از حد در هر کارى که انسان مرتکب مى شود. اسراف برنفس یعنى ارتکاب گناه که شامل شرک نیز مى شود. همچنین واژه «اى بندگان من» هم شامل مشرکان نیز مى شود. حتى مى توان گفت منظور خداوند از این واژه، فقط مشرکین است. منظور از «رحمت»، رحمت مربوط به آخرت است و شامل رحمت دنیایى نمى شود. معنى رحمت در اینجا، بخشایش الهى است. معنى کلمه «ذنوب» تمام گناهان است. البته باید توجه داشت که گناه شرک فقط با توبه بخشیده مى شود یعنى مشرکان باتوبه کردن واقعى شامل این آیه مى شوند.
تفسیر نمونه: خداوند همه گناهان را مى آمرزد. خداوند با لحنى آکنده از نهایت لطف و محبت آغوش مهربانى را به روى همگان گشوده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است. دقت در تعبیرات این آیه نشان مى دهد که از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گناهکاران است. شمول و گستردگى آن به حدى است که طبق روایتى امیرمؤمنان فرمود: «در تمام قرآن، آیه اى وسیعتر از این آیه نیافتیم.» ذنوب همه گناهان را بدون استثنا دربرمى گیرد که نشاندهنده اوج مهربانى و بخشایش خداوند نسبت به بندگان است.
تفسیر تبیان: در آیه کاملاً واضح است که خداوند تمام گناهان را بدون توجه و تنها از سرفضل و عنایت و با شفاعت پیامبر (ص) و اهل بیتش مى بخشد. آیه هیچ محدودیتى ندارد و بخشش گناهان به توبه کردن بستگى ندارد یعنى خداوند بدون توبه نیز بندگان از جمله مشرکان را مى بخشد.
تفسیر روض الجنان و روح الجنان: بهتر آن است که آیه را بدون هیچ محدودیتى شامل تمام گناهان از جمله شرک بدانیم.خداوند تمام گناهان را مى آمرزد و همه را مى بخشد و توبه را به عنوان شرط بخشایش مطرح نکرده است.
تفسیر کاشف: آیه دعوت واضحى است از سوى خداوند براى کسانى که گناه کرده اند. خداوند آنان را به توبه کردن دعوت کرده است و به آنها وعده عفو و پاکى از همه گناهان را هرچند بزرگ باشند، داده است. بدین ترتیب خداوند براى کسانى که مى خواهند از گناهان پاک شوند، درى گشوده تا وارد شوند و اشتباهات خویش را اصلاح کنند. البته این عمل متقابل است. یعنى اگر بندگان توبه نکنند، خداوند نیز آنان را نمى بخشد.

پانویس:
۱
ـ تفسیر المیزان توسط مرحوم علامه طباطبایى نوشته شده است. این تفسیر به زبان عربى است و یکى از بهترین تفاسیر شیعه محسوب مى شود. مرحوم علامه در سال ۱۳۶۰ درگذشت.
۲
ـ تفسیر نمونه: تفسیر توسط جمعى از دانشمندان معاصر و به سرپرستى ناصرمکارم شیرازى نوشته شده است. چاپ اول این تفسیر در سال ۱۳۵۲ پخش گردید.
۳
ـ تفسیر تبیان فى تفسیر القرآن نوشته مرحوم شیخ طوسى یکى از بزرگترین شخصیتهاى شیعى در بعد از غیبت است. کتب مرحوم شیخ همواره مرجعى قوى براى دانشمندان بوده است. او در قرن پنجم هجرى مى زیسته است.
۴
ـ تفسیر روض الجنان و روح الجنان: بزرگترین تفسیر شیعه توسط ابوالفتح رازى در قرن ششم هجرى نوشته شده است.
۵
ـ تفسیر الکاشف نوشته محمدجواد مغنیه

 

نظرات 6 + ارسال نظر
میلاد چهارشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 01:19 ب.ظ http://www.milad-handsome.tk

سلام
وبلاگتون خیلی قشنگ و جالبه
از این جور وبلاگها کمتر دیدم که در این زمینه فعالیت داشته باشه
واستون آرزوی موفقیت دارم
پیروز باشین

علی انصاری چهارشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ساعت 02:44 ب.ظ http://rasanic.com/rocket

سلام خاله خسته نباشید...... خیلی سرتون شلوغ شده نه !! خیلی وقته از شما خبری نیست ؟؟ احتمال می دم که کنکور داشته باشین !!! موفق باشین
در ضمن آدرس وبلاگ موشکی و نظامی تغییر کرده بیا اونجا
rasanic.com/rocket
rasanic.com/rocket
یا علی

باران دوشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 11:08 ق.ظ http://shamlo.blogsky.com

صادقانه اعتراف می کنم برای خیلی از ماها قرآن خلاصه شده یه مجالس ترحیم و نماز و کتاب های درسی مون ... شاید به خاطر بلاییکه بعضی هاسر دین و ایمان مردم آورده اند ... ولی کار شما خیلی جالب بود .. شاید اگر از اول به ما ها همین چیز های قرآن رو یاد می دادند وضع خیلی بهتر می بود ...

صدر دوشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 11:10 ق.ظ http://khodkar.blogsky.com

سلام !
خیلی عالی بود!
موفق باشی
صدر

نامدار چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 12:48 ق.ظ http://nemayeshgah.persianblog.com

سلام
دوست عزیز در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت غرفه (رایگان) در نخستین نمایشگاه اطلاع رسانی اسلامی قم ونمایش وبلاگ خود و توضیح به مراجعان اقدام نمایید.
شما دومین وبلاگ هستید که توسط کمیته برسی کننده کاندید شده اید و درصورت موافقت می بایست فورا اقدام نمایید .

امیر چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1383 ساعت 11:43 ب.ظ http://diamound.blogsky.com

سلام منم کاملا با حرف باران موافقم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد