....... از منابع شیعه.... قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَلِیُّ مَنْ زَارَنِی فِی حَیَاتِی أَوْ بَعْدَ مَوْتِی أَوْ زَارَکَ فِی حَیَاتِکَ أَوْ بَعْدَ مَوْتِکَ أَوْ زَارَ ابْنَیْکَ فِی حَیَاتِهِمَا أَوْ بَعْدَ مَوْتِهِمَا ضَمِنْتُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَنْ أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا وَ شَدَائِدِهَا حَتَّى أُصَیِّرَهُ مَعِی فِی دَرَجَتِی پیامبر عظیم الشان اسلام مى فرماید: اى على هر کس مرا در حیاتم یا در مماتم زیارت کند یا تو را در حیاتت یا در مماتت زیارت کند یا دو پسرت را در حیات یا مماتشان زیارت کند من ضامنش مى شوم روز قیامت که او را از ترس‏آن روز و سختى هایش نجات دهم‏تا جائى که در درجه من قرار گیرد. الکافی ، 579/4 وسائل‏الشیعة ، 325/14 و328 و 336 بحارالأنوار، 3/4 و 31 بحارالأنوار،123/97 و 139 و142 الاحتجاج،408/2؛ الأمالی‏للصدوق 460؛ التوحید، 117 عیون‏أخبارالرضا(ع) ، 115/1 کامل‏الزیارات، 11 و 13 المقنعة،458 ....

.....از منابع اهل سنت قال النبی :صلى الله علیه وسلم قال من زارنی بعد موتی فکانما زارنی فی حیاتی ومن زار قبری فله الجنة . پیامبر عظیم الشان اسلام مى فرماید: هر کس بعد از مرگم مرا زیارت کند مثل آن است که در حیاتم مرا زیارت کرده باشد و هر کس قبر مرا زیارت کند بهشتی است . فتح العزیز ، 417/7 از عبد الکریم الرافعى المجموع ، 277/8 از محى الدین النووى تلخیص الحبیر، 417/7 از ابن حجر اعانه‏الطالبین ،354/2 از البکرى الدمیاطى نیل الاوطار ، 178/5 از الشوکانى السنن الکبرى، 245/5 ار البیهقى مسند ابى داود، 13 از سلیمان بن داود الطیالسى المصنف267 / 9 از عبد الرزاق الصنعانى الجامع الصغیر، 605/2 از جلال الدین السیوطى کنز العمال ، 135 / 5 از المتقى الهندى تذکره الموضوعات ، 75 از الفتنى فیض القدیر، 182/6 از المناوى کشف الخفاء، 251/2 از العجلونى رفع المناره ، 264 از محمود سعید ارواء الغلیل، 333/ 4 محمد ناصر الالبانى الدر المنثور، 237/1 از جلال الدین السیوطى میزان الاعتدال، 53/1 از الذهبى لسان المیزان، 91/1 از ابن حجر تاریخ جرجان ، 434 از حمزه بن یوسف عیون الاثر، 312/2 از ابن سید الناس دفع الشبه عن الرسول ، 169 از الحصنى الدمشقى سبل الهدى و الرشاد، 376/12 از الصالحى الشامى ....

زیارت و توسل
X
تبلیغات
رایتل

زیارت و توسل
ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

اى بندگان من


ستون حاضر تصمیم دارد تا در هر هفته یکى از آیات قرآن را که شامل مفاهیم اجتماعى و فرهنگى و تاریخى مى شود، با استفاده از تفاسیر معتبر شیعه تفسیر و تحلیل نماید. باتوجه به متن سنگین تفاسیر موجود، سعى خواهدشد که در عین پایبندى به متن و حفظ امانت دارى، از نثرى ساده و روان استفاده شود تا درک و فهم مفاهیم آن آسانتر گردد
آیه: «قل یا عبادى الذین اسرفوا على انفسهم، لاتقنطوا من رحمة الله. ان الله یغفرالذنوب جمیعاً انه هوالغفور الرحیم
ترجمه: بگو (اى پیامبر) اى بندگان من که بر نفس خویش ستم کرده اید(گناه کرده اید) از رحمت و مغفرت و بخشایش خداوند ناامید و مأیوس نشوید. خداوند همه گناهان را مى بخشد. زیرا که اوبخشاینده مهربان است.
تفسیر المیزان: آیه حجت خداوند بر دعوت بندگان براى عباداتش و تشویق آنها براى پذیرش این دعوت است، چرا که خداوند، مولاى ماست و ما بندگان اوییم. ما موظف به پرستش و اطاعت او هستیم و او نیز باید ما را به اطاعت و عبادت خویش فراخواند. این دعوت در کلمه «عبادى» مشخص است. خداوند ما را «بندگان من» خطاب کرده تا در سایه مهربانى و بخشایش او درآییم. اسراف در این آیه یعنى تجاوز از حد در هر کارى که انسان مرتکب مى شود. اسراف برنفس یعنى ارتکاب گناه که شامل شرک نیز مى شود. همچنین واژه «اى بندگان من» هم شامل مشرکان نیز مى شود. حتى مى توان گفت منظور خداوند از این واژه، فقط مشرکین است. منظور از «رحمت»، رحمت مربوط به آخرت است و شامل رحمت دنیایى نمى شود. معنى رحمت در اینجا، بخشایش الهى است. معنى کلمه «ذنوب» تمام گناهان است. البته باید توجه داشت که گناه شرک فقط با توبه بخشیده مى شود یعنى مشرکان باتوبه کردن واقعى شامل این آیه مى شوند.
تفسیر نمونه: خداوند همه گناهان را مى آمرزد. خداوند با لحنى آکنده از نهایت لطف و محبت آغوش مهربانى را به روى همگان گشوده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است. دقت در تعبیرات این آیه نشان مى دهد که از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گناهکاران است. شمول و گستردگى آن به حدى است که طبق روایتى امیرمؤمنان فرمود: «در تمام قرآن، آیه اى وسیعتر از این آیه نیافتیم.» ذنوب همه گناهان را بدون استثنا دربرمى گیرد که نشاندهنده اوج مهربانى و بخشایش خداوند نسبت به بندگان است.
تفسیر تبیان: در آیه کاملاً واضح است که خداوند تمام گناهان را بدون توجه و تنها از سرفضل و عنایت و با شفاعت پیامبر (ص) و اهل بیتش مى بخشد. آیه هیچ محدودیتى ندارد و بخشش گناهان به توبه کردن بستگى ندارد یعنى خداوند بدون توبه نیز بندگان از جمله مشرکان را مى بخشد.
تفسیر روض الجنان و روح الجنان: بهتر آن است که آیه را بدون هیچ محدودیتى شامل تمام گناهان از جمله شرک بدانیم.خداوند تمام گناهان را مى آمرزد و همه را مى بخشد و توبه را به عنوان شرط بخشایش مطرح نکرده است.
تفسیر کاشف: آیه دعوت واضحى است از سوى خداوند براى کسانى که گناه کرده اند. خداوند آنان را به توبه کردن دعوت کرده است و به آنها وعده عفو و پاکى از همه گناهان را هرچند بزرگ باشند، داده است. بدین ترتیب خداوند براى کسانى که مى خواهند از گناهان پاک شوند، درى گشوده تا وارد شوند و اشتباهات خویش را اصلاح کنند. البته این عمل متقابل است. یعنى اگر بندگان توبه نکنند، خداوند نیز آنان را نمى بخشد.

پانویس:
۱
ـ تفسیر المیزان توسط مرحوم علامه طباطبایى نوشته شده است. این تفسیر به زبان عربى است و یکى از بهترین تفاسیر شیعه محسوب مى شود. مرحوم علامه در سال ۱۳۶۰ درگذشت.
۲
ـ تفسیر نمونه: تفسیر توسط جمعى از دانشمندان معاصر و به سرپرستى ناصرمکارم شیرازى نوشته شده است. چاپ اول این تفسیر در سال ۱۳۵۲ پخش گردید.
۳
ـ تفسیر تبیان فى تفسیر القرآن نوشته مرحوم شیخ طوسى یکى از بزرگترین شخصیتهاى شیعى در بعد از غیبت است. کتب مرحوم شیخ همواره مرجعى قوى براى دانشمندان بوده است. او در قرن پنجم هجرى مى زیسته است.
۴
ـ تفسیر روض الجنان و روح الجنان: بزرگترین تفسیر شیعه توسط ابوالفتح رازى در قرن ششم هجرى نوشته شده است.
۵
ـ تفسیر الکاشف نوشته محمدجواد مغنیه

 

[ چهارشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1383 ] [ 01:11 ب.ظ ] [ ۱۱۰ ] [ نظرات (6) ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
آمار سایت
تعداد بازدید ها: 147555

بک لینک