زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

جایگاه و نقش محوری « تقوا » از دیدگاه ائمه دین

 

صعد رسول الله (ص ) المنبر فقال ان الناس من آدم الی یومنا هذا مثل اسنان المشط لافضل للعربی علی العجم و لا للاحمر علی الاسود الا بالتقوی .
نبی اکرم (ص ) در منبر فرمود : مردم , از آدم تا امروز همانند دندانه های شانه با یکدیگر یکسانند , عرب را بر عجم فضیلتی نیست و سرخ رویان بر سیاهان برتری و تفوقی ندارند , تنها متقیان پاکدل و درستکار , گروه ممتاز جامعه هستند.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله : انا و الاتقیا من امتی برا من التکلف .
رسول اکرم (ص ) فرموده است که : من و تقواپیشگان امت من از تن دادن بکارهای تحمیلی که آمیخته به تصنع و مایه ناراحتی و مشقت است منزه و مبرا هستیم .
قال علی علیه السلام : من تذلل لابنا الدنیا تعری من لباس التقوی .
علی علیه السلام فرموده : کسی که در مقابل شیفتگان دنیا اظهار ذلت کند و برای دلباختگان مال و مقام تن بخواری بدهد با این عمل , جامه تقوا و پاکی را از خود بدر آورده است .
قال رسول الله صلی الله علیه و آله : من اراد ان یکون اعز الناس فلیتق الله عزوجل .
رسول اکرم (ص ) فرموده است : آنکس که میخواهد عزیزترین مردم باشد باید از گناه اجتناب نماید و به تقوا و پرهیزکاری بگراید.
قال علی علیه السلام : من سره الغنی بلامال و العز بلاسلطان و الکثره بلاعشیره فلیخرج من ذل معصیه الله سبحانه الی عز طاعته .
علی (ع ) فرمود : آنکس که دوست دارد بدون ثروت , غنی باشد و بدون سلطنت عزیز باشد و بدون عشیره و خانواده تنها نباشد البته باید از ذلت گناهکاری خارج گردد و بمحیط عز اطاعت الهی وارد شود.
عن ابیعبدالله علیه السلام فی قول الله عزوجل « فالهمها فجورها و تقویها » قال : بین لها ما تاتی و ماتترک .
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرموده است که خداوند بر بشر واضح و آشکار ساخت آنچه را که خوب است و باید به آن عمل کند و آنچه را که بد است و باید ترک گوید.
و هدیناه النجدین .
ما بشر را به خیر و شرش هدایت نمودیم . (سوره 90 , آیه 10 )
عن رسول الله صلی الله علیه و آله انه سئل فیما النجاه غدا فقال : انما النجاه فی ان لاتخادعوا الله فیخدعکم فانه من یخادع الله یخدعه و یخلع منه الایمان و نفسه یخدع لو یشعر فقیل له و کیف یخادع الله قال یعمل بما امر الله به ثم یرید به غیره فاتقوا الله واجتنبوا الرثا فانه شرک بالله ان المرائی یدعی یوم القیمه باربعه اسما : یا کافر یا فاجر یا غادر یا خاسر حبط عملک و بطل اجرک .
از رسول اکرم (ص ) سوال شد که فردای قیامت نجات در چیست حضرت در جواب فرمود : نجات تنها در این است که با خداوند از در خدعه و فریب وارد نشوید که خداوند با شما خدعه نماید. زیرا هر کس با خدا خدعه کند خدا با او خدعه خواهد کرد و ایمانش را از وی سلب میکند. کسیکه با خدا خدعه میکند اگر درست بفهمد در واقع خود را فریب داده است . گفته شد یا رسول الله چگونه با خدا خدعه میکند فرمود : فریضه ای را که خداوند به آن امر فرموده انجام میدهد ولی در نیت غیر خدا را اراده مینماید. سپس فرمود : راه تقوا در پیش گیرید و از ریا بپرهیزید که ریا شرک بخداوند است و ریاکار در قیامت به چهار اسم خوانده میشود : ای کافر , ای فاجر , ای مکار , ای زیانکار , اعمالت بر باد رفت و اجرت باطل شد.
فی الخبر : الزموا التقوی و استعیدوها
در حدیث آمده است که : همواره ملازم تقوا و پرهیزگاری باشید و خویشتن را به آن عادت دهید.
قال رجل للحسن (ع ) ان لی ابنه فمن تری ان ازوجها له . قال زوجها ممن یتقی الله عزوجل فان احبها اکرمها و ان ابغضها لم یظلمها.
مردی بحضرت حسن (ع ) عرض کرد دختری دارم , بنظر شما با چه کسی وصلت کنم . فرمود : با کسیکه متقی و با ایمان باشد , زیرا اگر او را دوست بدارد مورد احترامش قرار میدهد و اگر دشمنش بدارد به وی ستم نمیکند.
عن ابیعبد الله علیه السلام قال : اوصیکم بتقوی الله و لاتحملوا الناس علی اکتافکم فتذلوا.
امام صادق (ع ) میفرمود : بشما سفارش میکنم تقوا پیشه و پرهیزکار باشید و با ارتکاب گناه , مردم را بر خود مسلط نکنید و خویشتن را دچار ذلت و خواری ننمائید.
فی وصیه امیرالمومنین علیه السلام لکمیل : یا کمیل قل الحق علی کل حال و واد المتقین واهجر الفاسقین و جانب المنافقین و لاتصاحب الخائنین .
علی علیه السلام بکمیل بن زیاد توصیه فرمود : که در هر حال بحق سخن گوی , پرهیزکاران را دوست بدارد , گناهکاران را ترک گوی , با منافقین میامیز و با خیانتکاران رفاقت مکن .
عن ابی بصیر قال : سالت اباعبدالله علیه السلام عن قول الله عزوجل , اتقوا الله حق تقاته , قال : یطاع فلا یعصی و یذکر فلا ینسی و یشکر فلا یکفر.
خداوند در قرآن شریف فرموده است : بحقیقت تقوی , پرهیزگار شوید. ابی بصیر معنی این آیه را از امام صادق (ع ) سئوال کرد. حضرت در جواب فرمود : متقی حقیقی کسی است که پیوسته مطیع اوامر الهی باشد , هرگز گناه نکند , همواره در یاد خدا باشد , هرگز حق را فراموش ننماید , تمام نعمتهای الهی را شاکر باشد , هرگز کفران نعمت نکند.
قال علی علیه السلام : من اخطا وجوه المطالب خذلته الحیل .
علی علیه السلام میفرمود : آنکس که راه خطا راوجهه عمل خود قرار دهد حیله وتزویر , او را مخذول و منکوب خواهد کرد.
قال علی علیه السلام : تصفیه العمل اشد من العمل .
علی (ع ) میفرمود : مراقبت در پاک واقع شدن عمل دشوارتر از خود عمل است .
الحدیث : روایات تربیتی
کان یکتبها لمن یستعمله علی الصدقات , انطلق علی تقوی الله وحده لاشریک له و لاتروعن مسلما و لاتجازن علیه کارها و لاتاخذن منه اکثر من حق الله فی ماله فاذا قدمت علی الحی فانزل بمائهم من غیر ان تخالط ابیاتهم ثمن امض الیهم بالسکینه والوقار حتی تقوم بینهم فتسلم علیهم و لاتخدج بالتحیه لهم ثم تقول : عباد الله ارسلنی الیکم ولی الله وخلیفته لاخذ منکم حق الله فی اموالکم فهل لله فی اموالکم من حق فتودوه الی ولیه فان قال قائل لا , فلاتراجعه و ان انعم لک منعم فانطلق معه من غیر ان تخیفه او توعده او تعسفه او ترهقه .
با تقوا و پاکی به محل ماموریت خود حرکت کن . مواظب باش مسلمانی را نترسانی و بدون تمایل وی از زمینش گذر ننمائی . بیش از حق خدا از او چیزی نگیری . چون وارد آبادی میشوی در کنار چاه آب یا مخزن آب محل , منزل گزین و بخانه اهالی نرو. سپس با کمال ادب در بین مردم بایست , سلام کن و مراتب درود و تحیت خود را بطور کامل انجام ده و سپس بگو : بندگان خدا , مرا ولی خدا نزد شما فرستاده تا حق خدا را از شما دریافت دارم . آیا در اموال شما حقوق الهی هست که آنرا به ولی خدا بپردازید اگر کسی گفت « نه » دیگر به او مراجعه نکن واگر کسی خود را مدیون شناخت برای وصول زکات با او برو. ولی متوجه باش او را نترسانی , باعث بیم و هراسش نشوی , سخت گیری نکنی و بزحمت و دشواریش نیندازی .
(منبع : الحدیث , ج 1 )

 

نظرات 3 + ارسال نظر
خدائی جمعه 21 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 05:13 ق.ظ http://khodaei.blogsky.com

سلام
وبلاگ خوبی داری
اگر تمایل داشتی یه سری به ما بزن
خوشحال میشم نظرت هم برام بنویسی
موفق باشی

خادم الرضا سه‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 05:48 ب.ظ http://www.ya-mahdi.blogfa.com

بسم الله

سلام علیکم
خیلی وبلاگ زیبایی دارین موفق باشین
التماس دعا

آرش کماندار یکشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 03:50 ب.ظ http://www.kamandar.blogfa.com

به نام خدا با سلام وبلاگ آرش کماندار با موضوع (از دست این نیروی انتظامی به کی شکایت کنیم ) به روز شد اگه دوست داشتید مطلب منو بخونید و اگه بازهم دوست داشتید نظرات خودتون رو بنویسید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد