زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

مصداق آیه تطهیر؟؟

 

 

 

بزرگواری در وبلاگی که ظاهرا غیر از تهمت و توهین به شیعه کاری ندارد اینگونه شبهه کرده اند که مصداق آیه تطهیر نساء النبی هستند  

 

ما می گوییم: 

  • إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمُ‏ْ تَطْهِیرًا
  • خدا جز این منظور ندارد که پلیدى را از شما اهل بیت ببرد، و آن طور که خود مى داند پاکتان کند. 

تفسیر 

این آیه در میانه آیاتی است که دستوراتی را خطاب به زنان پیامبر اسلام آورده است، اما ضمیر آن بر خلاف سیاق آیات جمع مذکر است. لذا دیدگاه های مختلفی در میان مفسران  قرآن در خصوص مرجع ضمیر و مصداق اهل بیت  شکل گرفته است. به عقیدهٔ شیعیان این آیه یکی از آیاتی است که مستقیما بر مقام عصمت اهل بیت دلالت دارد.

شان نزول

در باره نزول آیه تطهیر در شأن اهل بیت، سخنان و احادیث بسیارى آمده است. یک سخن آن است که امام صادق از پدرش امام باقر از جابر بن عبداللّه‏ انصارى روایت مى‏کند. جابر گوید من در اتاق ام سلمه (همسر پیامبر) نزد رسول اللّه‏ بودم که خداوند این آیه را نازل فرمود: «إِنَّما یُریدُ اللّه‏ُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً؛ همانا خداوند مى‏خواهد از شما اهل بیت پلیدى را بزداید و شما را پاکیزه و مطهّر گرداند.» در این هنگام رسول اللّه‏، حسن و حسین و فاطمه را فرا خواند جلوى خود نشاند، على را فرا خواند و پشت سر خود نشاند و گفت: خداوند! اینان اهل بیت منند پلیدى را از آنان دور دار و آنان را پاکیزه گردان. ام سلمه که شاهد صحنه بود پرسید: اى رسول خدا! آیا من هم با آنانم؟ پیامبر پاسخ داد: تو به راه خیر هستى. جابر گوید من گفتم: اى پیامبر خدا! خداوند این خاندان پاکیزه و ذریّه مبارک را حرمت و اکرام کرد که پلیدى را از آنان دور ساخت. فرمود: اى جابر! زیرا آنان خاندان من و از گوشت و خون من هستند، برادرم على بزرگ اوصیا، دو پسرم (حسن و حسین) بهترین نوادگانِ (پیامبران)، و دخترم فاطمه بزرگ بانوان است، و مهدى از ماست. جابر گوید پرسیدم: اى رسول خدا! مهدى کیست؟ امامان بعد از من از نسل حسین هستند. نُهمین آنان قائم است که سراسر زمین را از عدالت پر کند، و بر تأویل قرآن قتال کند چنان که من بر تنزیل آن قتال کردم.

این روایت با تفاوت های اندکی همچون این مورد که پیامبر این چهار نفر را در کنار خود در زیر کساء (عبای خود) جای داد و آنگاه آیه را تلاوت نمود در منابع شیعه و سنی زیادی همچون کتاب سلیم؛ ابن باویه، کمال...، الخصال؛ طوسی، الامالی(از منابع شیعه) و طبری، تفسیر؛ حاکم نیشابوری، المستدرک علی صحیحین؛ طبرانی، المعجم؛ ابوبشر دولابی، الذریة الطاهرة(از منابع اهل سنت) آمده است. 

 

نکته آخر: 

برادر مسلمان دلیل شیعه فقط این آیه نیست بلکه آیات و روایات فراوانی بر این مطلب دلالت دارند که در صورت لزوم گفته خواهد شد. 

اما خواهش من این است که جواب های ما را هم ثبت کنید تا مخاطبین با دید باز خود انتخاب کنند.

نظرات 3 + ارسال نظر
حسینی سه‌شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:18 ب.ظ

مطالب شما و آن آقای سنی را خواندم
متاسفانه کار او فقط تهمت است
خدا همه را به راه راست هدایت کند

[ بدون نام ] سه‌شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:19 ب.ظ

[ بدون نام ] شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:39 ق.ظ

http://mili1000.r00t.la

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد