زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

ماجرای مناظره امام صادق (ع) و ابو حنیفه


 


  امام صادق(ع) در مجلسی تشریف داشتند و ابوحنیفه نیز حضور داشت. غذا آوردند و حضرت به همراه اهل مجلس میل کردند. بعد‌از صرف غذا، حضرت این جمله‌را فرمودند ...  

به گزارش سرویس علمی فرهنگی مرکز خبر حوزه کتاب حکایات و مناظرات در نقل یکی از مناظرات امام صادق (ع) و ابوحنیفه این‌گونه نگاشته است:

امام صادق(ع) در مجلسی تشریف داشتند و ابوحنیفه نیز حضور داشت. غذا آوردند و حضرت به همراه اهل مجلس میل کردند. بعد‌از صرف غذا، حضرت این جمله‌را فرمودند: «الحمد لله ربِّ العالمین، اللهم إنّ هذا منک و من رَسولک» سپاس مخصوص خدای جهانیان است. خدایا این نعمت که ما خوردیم از شما و از رسول تو است. وقتی حضرت این جمله را فرمودند؛ ابوحنیفه گفت: «یابن رسول‌الله، أ جَعَلت مع الله شَریکاً؟» ای فرزند رسول خدا، آیا برای خدا شریک قرار دادی؟

امام صادق (ع) فرمودند: چگونه برای خدا شریک قرار دادم؟

ابوحنیفه گفت: همه نعمت‌ها فقط از خداست، شما دعا کردید و فرمودید: این نعمت از تو و پیغمبر تو است.

امام صادق(ع) فرمود: ابوحنیفه، مگر تو قرآن نمی‌خوانی؟ تو که ادعا می‌کنی من مفسّر قرآن هستم، مگر این آیه را نخوانده‌ای؟ «وَ ما نَقَموا إلّا أن أغنیهُمُ الله و رَسولُه من فَضلِه» هیچ نقمت، تنگدستی، فقر و مشکلی برای مؤمنین رخ نمی‌دهد،‌مگر این‌که خدا و رسول خدا، مؤمنین را غنی و بی نیاز می‌کنند. (توبه74)

و همچنین خداوند می‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَیُؤْتینَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ إِنَّا إِلَى اللَّهِ راغِبُونَ» و اگر آن‌ها به آنچه که خدا و رسولش به آن‌ها عطا کرده راضی بودند و می‌گفتند: خدا مارا کفایت می‌کند، به زودی خدا و رسولش از لطف عام خود به ما عطا خواهند کرد. (توبه59).

بعد حضرت فرمود: خدای منان در این آیات، بی‌نیازی را به خود و پیغمبرش نسبت داده‌است.

وقتی ابوحنیفه این دو آیه را شنید، گفت: «یابن رسول الله، والله کأنّی ما قرأتهُا» به خدا قسم گویی این آیه‌را هنوز نخوانده‌ام!

امام صادق(ع) فرمود: «بَلی قَرَأتها» خوانده‌ای و زیاد هم خوانده ای! ولی تو و اشباح و نظایر تو بی‌تقوا  هستید! فهمیدید ولایت و امامت ما حق است. اما زیر بار ولایت و امامت ما نرفتید. تو و امثال تو کور هستید. از این‌که این نکته‌ها را بتوانید از قرآن استنتاج کنید و بفهمید! خدای منان درباره تو و هم‌مسلکان تو این آیه مبارکه را نازل کرده‌است: «أم عَلی قُلوبٍ أقفالُها» یا بر دل‌هایشان قفل‌های جهل و نفاق است. (محمد24) و یا می‌فرماید: «کَلّا بَل ران علی قُلوبهم ما کانوا یَکسِبون»، زنگار و گرد و غبار بر چهره قلبشان نشسته‌است. دلشان به‌خاطر خلاف و گناه، زنگار گرفته است. (کنزالفوائد ص196)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد