زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

«مصحف فاطمه(س)» چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

حجت‌الاسلام رودگر در گفت‌وگو با فارس پاسخ داد
«مصحف فاطمه(س)» چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

خبرگزاری فارس: رییس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: مصحف فاطمه(س) وجود عینی دارد و سمبلیک و رمزی نیست. اندازه آن 3 برابر قرآن است و اکنون نزد امام زمان (عج) نگهداری می‌شود.

خبرگزاری فارس: «مصحف فاطمه(س)» چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت ام ابیها انسیه حورا حضرت زهرا سلام‌الله علیها گفت‌وگوی کوتاهی با حجت‌‌الاسلام «محمد‌جواد رودگر» رییس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی و مدیر گروه عرفان دانشنامه قرآن‌شناسی انجام دادیم که متن آن در پی می‌آید.

* «مصحف حضرت زهرا» چیست و آیا وجود خارجی دارد یا اینکه دارای معنا و ماهیتی مجازی است؟

ـ مصحف فاطمه(س) وجود عینی دارد و سمبلیک و رمزی نیست. در روایتی آمده که پس از رحلت پیامبر(ص) جبرئیل به حضرت زهرا نازل می‌شد و علوم مختلف را به ایشان القا و وحی می‌کرد. البته این وحی با وحی تشریعی و پیامبرانه تفاوت دارد و وحی تعریفی و استعدادی است. این مجموعه وحی را علی(ع) می‌نوشت که آن نوشته‌ها مصحف فاطمه(س) نامگذاری شد. در صفحه 88 جلد اول اصول کافی و صفحه 150 بصائر الدرجات به این موضوع اشاره شده است. به فرموده امام صادق(ع) در در صفحه 239 جلد 1 اصول کافی، اندازه این کتاب 3 برابر قرآن است و اکنون نزد امام زمان (عج) نگهداری می‌شود. البته امام صادق(ع) قسم یاد می‌کند که یک حرف از قرآن در آن موجود نیست. مراد از حرف در اینجا معارف قرآن نیست بلکه آیات قرآن است.

* آیا امامان معصوم از جمله امام عصر(عج) از این مصحف برای رتق و فتق امور بهره برده‌اند؟ اصولاً امام معصوم مجاز است از علم غیبی برای اداره جامعه استفاده کند؟

ـ استفاده از مصحف به هیچ وجه با علم و عصمت امام منافات ندارد چرا که یک سلسله حقایق و معارف آسمانی و غیبی است که از امامی به امام دیگر منتقل شده و چنین نیست که امامان بر اساس اخبار غیبی بر جامعه حکومت کرده باشند. اما درباره اینکه آیا وجود مقدس امام زمان از این مصحف بهره می‌برد، به نظر می‌رسد که باید چنین باشد! زیرا امام زمان(عج) آخرین نقطه اتکای همه رسالت‌ها و نبوت‌هاست و باید از آن دانش نیز در تدبیر جامعه استفاده کند.

نظرات 1 + ارسال نظر
انجمن فرهنگی، تفریحی سنقر دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:59 ب.ظ http://www.sonqor.cgig.ir

๑۩۞۩๑::..SonCity..::๑۩۞۩๑
بزرگترین انجمن فرهنگی، تفریحی سنقر
...
با سلام و درودی بی پایان
بزرگترین انجمن فرهنگی، تفریحی سنقر راه اندازی شده و شروع به کار کرد.
از شما دعوت به ثبت نام در انجمن شده و با پستهای ارزشمندتان به معرفی شهر خود بپردازید.
با ارسال پاسخ و فعالیت مرتب در انجمن و با درخواست شما، در صورت صلاح دید مدیران انجمن، مدیریت بخشی از انجمن به عهده شما قرار خواهد گرفت.
در ضمن با قرار دادن وبلاگ خود در بخش بیوگرافی و سپس ثبت سایتها و وبلاگ های سنقر و یا سایر شهرها، میتوانید وبلاگ خود را به دیگران معرفی کنید.
((( طبیعی میباشد که این کار به معنای تبادل لینک بوده و از شما انتظار میرود که انجمن فرهنگی، تفریحی سنقر را در وبلاگ خود، لینک نمایید )))
با سپاس از اینکه دعوت ما را پذیرفته اید.
.
تیم مدیریتی انجمن فرهنگی، تفریحی سنقر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد