زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

محمد ابن‏عبدالوهاب کیست ؟(قسمت دوم )

و کوتاه سخن اینکه   محمد بن عبد الوهاب    به توحید، اما توحید غلطى که او مى‏گفت دعوت مى‏کرد هر کس مى‏پذیرفت خون و مالش سالم مى‏ماند، و گر نه خون و مالش مانند کفار حربى حلال و مباح بود.
جنگهائى که   وهابیان    در   نجد    و خارج از   نجد    از قبیل   یمن    و   حجاز    و اطراف   سوریه    و   عراق    مى‏کردند بر همین پایه قرار داشت. هر شهرى که با جنگ و غلبه بر آن دست مى‏یافتند برایشان حلال بود، اگر مى‏توانستند آن را جزو متصرفات و املاک خود قرار مى‏دادند و الا به غنائمى که به دست آورده بودند اکتفاء مى‏کردند.
کسانى که با عقاید او موافقت مى‏کردند و دعوت او را مى‏پذیرفتند باید با او بیعت نمایند و اگر کسانى به مقابله برخیزند باید کشته شوند و اموالشان تقسیم گردد. طبق این رویه مثلا از اهالى یک قریه به نام   فصول    در شهر   احسا    سیصد مرد را به قتل رسانیدند و اموالشان را به غارت بردند.   شیخ محمد بن عبد الوهاب    در سال 1206 درگذشت     . و پس از   شیخ محمد    هم پیروان او به همین روش ادامه دادند. مثلا در سال 1216   امیر سعود    وهابى سپاهى مرکب از بیست هزار مرد جنگى تجهیز کرد و به شهر کربلا حمله‏ور شد، کربلا در این ایام در نهایت شهرت و عظمت بود و زائرین ایرانى و ترک و عرب بدان روى مى‏آوردند،   سعود    پس از محاصره شهر سرانجام وارد آن گردید و کشتار سختى از مدافعین و ساکنین آن نمود.
سپاه   وهابى    آنچنان رسوایى در شهر کربلا به بار آورد، که به وصف نمى‏گنجد، پنج هزار تن یا بیشتر (تا بیست هزار هم نوشته‏اند) را به قتل رسانیدند. پس از آنکه   امیر سعود    از کارهاى جنگى فراغت یافت به طرف خزینه‏هاى حرم امام حسین (علیه السّلام) متوجه شد، این خزائن از اموال فراوان و اشیاء نفیس انباشته بود، وى هر چه در آنجا یافت، برداشت و به غارت برد.
  کربلا    پس از این حادثه به وضعى در آمد که شعرا براى آن مرثیه مى‏گفتند.   وهابیها    در مدت متجاوز از دوازده سال، گاه و ناگاه، به شهر   کربلا    و اطراف آن، و همین طور به شهر   نجف    حمله مى‏بردند و غارت مى‏کردند که نخستین این حملات هجوم در سال 1216 بود که شرح داده شد. و این هجوم به نوشته عموم نویسندگان شیعه در روز   عید غدیر    آن سال سرانجام گرفته است.
مرحوم علامه   سید محمد جواد عاملى    در آخر مجلد هفتم از کتاب فقهى پر ارج خود   مفتاح الکرامه    چنین مى‏گوید این جزء از کتاب، بعد از نیمه شب نهم رمضان المبارک 1225 به دست مصنف آن خاتمه یافت، در حالى که دل در نگرانى و تشویش بود، زیرا اعراب   عنیزه    که   وهابى    هستند، اطراف   نجف اشرف    و مشهد حسین (علیه السّلام) را احاطه کرده‏اند، راهها را بسته و زوار حسین (علیه السّلام) را که از زیارت نیمه شعبان به وطن‏هاى خود باز مى‏گشتند غارت نموده‏اند و جمع کثیرى از آنان (و بیشتر از زوار ایرانى را) به قتل رسانیده‏اند گفته مى‏شود عدد مقتولین (در این بار)  یکصد و پنجاه تن بوده است. البته کمتر از این هم گفته‏اند.
توحیدى که   شیخ محمد    و پیروان او مردم را به آن دعوت مى‏کردند، که هر کس نمى‏پذیرفت جان و مالش مباح مى‏شد این بود که به پیروى از ظاهر پاره‏اى از آیات و احادیث براى ذات بارى تعالى اثبات جهت مى‏کردند و او را داراى اعضاء و جوارح مى‏دانستند.
  آلوسى    در این باره گفته است که   وهابیان    به پیروى از   ابن تیمیه    به احادیثى که بر فرود آمدن خداوند به آسمان دنیا (آسمان اول
(
دلالت مى‏کند تصدیق دارند و مى‏گویند خدا از عرش به آسمان دنیا فرود مى‏آید و مى‏گوید   هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ - یعنى آیا استغفار کننده‏اى هست که از گناهانش طلب آمرزش کند   . و همچنین اقرار دارند به اینکه در روز قیامت خدا به صحراى محشر مى‏آید زیرا خود او فرموده است: وَ جاء رَبُّکَ وَ الْمَلَکُ صَفّا صَفّا (22 :89). و خداوند به هر یک از مخلوقات خود به هر طور که بخواهد نزدیک مى‏شود، همچنان که خود گفته است وَ نَحْنُ اقْرَبُ إلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ (16 :50 ).
ابن تیمیه همانطور که از کتاب   الرد على الاخنائى    او بر - مى‏آید، احادیث مربوط به زیارت پیامبر (صلّى اللّه علیه و آله
(
را مجعول دانسته و گفته است که اگر کسى معتقد باشد که وجود آن حضرت بعد از وفات مانند وجود او در زمان حیات است غلط بزرگى مرتکب شده است و نظیر این سخن را   شیخ محمد    و پیروان او شدیدتر گفته‏اند.
عقاید و گفته‏هاى باطل   وهابیان    باعث شده که برخى که اسلام را از دیدگاه آنان مطالعه کرده‏اند بگویند اسلام دین خشک و جامدى است که به درد همه زمانها نمى‏خورد.(نمونه بارز آن طالبان در افغانستان و انعکاس افکارشان در دنیا)
  لوتروپ ستودارد    مى‏گوید: وهابیان در تعصب به راه افراط رفته‏اند و در اثر این امور گروهى نکته گیر برخاسته، روش وهابى را بر دهان قرار داده‏اند که حقیقت و طبیعت اسلام با مقتضیات زمانها جور نیست و با احوال ترقى و تبدیل جامعه موافق نمى‏شود و با تغییر زمان نمى‏سازد.
از همان وقت که   شیخ محمد بن عبد الوهاب   ، عقاید خود را ابراز و مردم را به پذیرفتن آنها دعوت کرد، گروه زیادى از علماى بزرگ به مخالفت با عقاید او پرداختند، نخستین کسى که به شدت با او به مخالفت برخاست پدرش   عبد الوهاب    و سپس برادرش   شیخ سلیمان بن عبد الوهاب    بودند که هر دو از علماى حنبلى محسوب مى‏شوند.
شیخ   سلیمان    کتابى تحت عنوان    الصواعق الالهیه فی الرد على الوهابیه    تألیف کرد و در آن عقاید برادرش را رد کرد.
  زینى دحلان    گوید: پدر شیخ   محمد   ، مردى صالح از اهل علم بود. برادرش شیخ   سلیمان    نیز از اهل علم محسوب مى‏شد، و چون شیخ   عبد الوهاب    و شیخ   سلیمان    در ابتداى امر یعنى از زمانى که شیخ   محمد    در   مدینه    به تحصیل اشتغال داشت از سخنان و کارهاى او دریافته بودند که چنان داعیه‏اى دارد او را سرزنش مى‏کردند، و مردم را از وى بر حذر مى‏داشتند.
  عباس محمود عقاد    مى‏گوید: بزرگترین مخالفان شیخ   محمد    برادرش شیخ   سلیمان    صاحب کتاب   الصواعق الالهیه    است.   عقاد    همچنین گفته است که شیخ   سلیمان    برادر شیخ   محمد    که از بزرگترین مخالفان او بود در ضمن اینکه سخنان برادرش را به شدت رد مى‏کند مى‏گوید: امورى که   وهابیان    آن را موجب شرک و کفر مى‏دانند و آن را بهانه مباح شدن مال و جان مسلمانان مى‏پندارند در زمان ائمه اسلام به وجود آمده بود، ولى از هیچیک از ائمه اسلام شنیده و روایت نشده است که مرتکبین این اعمال را کافر یا مرتد دانسته و دستور جهاد با آنان را داده باشند و یا اینکه بلاد مسلمانان را به همان گونه که شما مى‏گویید بلاد شرک و دار الکفر نامیده باشند.
در پایان باید دانست که شیخ   محمد بن عبد الوهاب    مبتکر و آورنده عقاید   وهابیان    نیست. بلکه قرنها قبل از او این عقاید به صورت‏هاى گوناگون از افرادى مانند   ابن تیمیه    و شاگرد او   ابن القیم    اظهار شده، ولى به صورت مذهب تازه‏اى در نیامده و طرفداران زیادى پیدا نکرده بود.
  ابو العباس احمد بن عبد الحلیم    معروف به   ابن تیمیه    از علماى حنبلى که در 728 هجرى قمرى در گذشته است، چون عقائد و آرایى بر خلاف معتقدات عموم فرقه‏هاى اسلامى اظهار مى‏داشت پیوسته مورد مخالفت علماى دیگر قرار داشت و به عقیده محققین، همین عقائد   ابن تیمیه    است که بعدا اساس معتقدات   وهّابیان    را تشکیل داده است.
که قبلا توضیح داده شد .......

 

نظرات 24 + ارسال نظر
حسن سه‌شنبه 3 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 12:48 ب.ظ

مطالب خوب و جالبی داری
محققانه و در عین حال بدور از تعصب می باشد
موفق باشید

ناهید سه‌شنبه 3 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 01:15 ب.ظ

امید وارم موفق باشید

دانیال سه‌شنبه 3 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 08:40 ب.ظ http://57.blogsky.com

سلام
البته من مطالب شما را نخواندم.
موفق باشید

کارستون سه‌شنبه 3 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 09:22 ب.ظ http://karestan.persianblog.com

کاری کردیم کارستون !

پیر مغان بلاگ اسکای چهارشنبه 4 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 09:23 ق.ظ http://sima-system.blogsky.com

سلام/......گل گفتی
توپ بود
یا علی

علی چهارشنبه 4 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 10:58 ق.ظ http://rocket.blogsky.com/

سلام برادز
موفق و مویدباشید.
من به شما لینک دادم.....بقیش هم با خودت

به امید ظهور آن حضرت...
یاحق

مانی چهارشنبه 4 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 11:03 ق.ظ http://charand-parand.blogsky.com/

سلام.
اوّلین باره که میام اینجا.
الآن که این مطلبت رو خوندم چشمهام شده اندازه ی گوشه قبر بچّه.
ما که زیاد از تاریخ و اینها حالیمون نیست.
خلاصه که ببخشید که هیچ چی نفهمیدیم.
اگر به من هم سر بزنی ؛ ممنون میشم.
راستی اگر لینک من رو هم بذارید ؛ شرمنده مرامت میشم.
مرسی
قربات مانی

حسین چهارشنبه 4 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 12:34 ب.ظ

مطالب خوب و روشنگری است
امیدوارم وبلاگ توسل جواب دهد

منوچهر چهارشنبه 4 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 01:50 ب.ظ

جالبه
ادامه بده
وبلاگ توسل را هم دیدم

حاج کاظم چهارشنبه 4 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 04:21 ب.ظ

اسلوی چهارشنبه 4 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 07:47 ب.ظ http://sloy.blogsky.com

سلام...من تازه یه وبلاگ زدم و خواستم اگه میشه بیاید و یه نیگا بهش بندازید و نظرتونو راجع بهش بگید و در ضمن اگه تمایل داشته باشید به من لینک بدید من خوشحال میشم لینکتونو تو وبلاگم بذارم...با اجازه

لطیفه پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 09:36 ق.ظ http://latifeh.blogsky.com

عالی بود
راستش در مورد تفکرات وهابیت و رابطه آن با القاعده و این که در پاکستان در مدارس دینی تبلیغ می شود چیزهای زیادی شنیده بودم
اما اطلاعات شما کاملا من را با شخص صاحب تفکر آشنا کرد
ممنونم

لطیفه پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 09:53 ق.ظ http://latifeh.blogsky.com

راستی ننوشتی که چرا با مذهب تشیع به این وسعت مخالف هستند
نمونه بارز آن سپاه صحابه و جیش محمد در پاکستان که شیعیان پاکستان و تنی چند از هم وطنان ما را به شهادت رساندند و یا این که طالبان که شیعیان افغانستان را به خاک و خون کشیدند
در ضمن هر چند تفکرات محمد ابن عبد الوهاب تازه گی نداشت اما هم اکنون این شخص بعنوان رهبر وهابیون شناخته می شود
بازم ممنونم

مهدیار پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 10:04 ق.ظ http://feryas.persianblog.com

تازه عروس گفت ... مهربان پدر! تو خود خوب می دانی که من، ده‌ها خواستگار خویش را، به خاطر تو ـ که دلدار بی چون چرایی برای من ـ جواب کردم؛ ..... ادامه در وبلاگ

لطیفه پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 11:05 ق.ظ http://latifeh.blogsky.com

با سلام
ممنون که سر زدی
منتظر جوابت هستم
در هر کجا وبلاگ خودت یا ایمیل من
در ضمن با همان نام که خودت را معرفی کردی یک لینک بهت دادم
خیلی خوشحال شدم که یه دختر یک همچین اطلاعاتی داره
خودمم که شیفته یک همچین موضوعاتی هستم
راستی اگه اطلاعاتت خوبه یه چند قسمت رو به اساس تشکیل رژیم صهیونیستی اختصاص بده و از جنگهای این رژیم با مسلمانان هم بگو

قربونت

لطیفه پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 11:06 ق.ظ

ببخش آدرس ایمیلم یادم رفت
اینم از آدرس

منتظر پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 12:40 ب.ظ http://intezar.blogsky.com

به نام خدا....انتظار مهم ترین بحث قرن حاضر.... انتظار چیزی که نوشته ها و سؤالات جوونای ما رو پر کرده...انتظار نقطه ی امید انان های غرق شده در فقر و فساد و تبعیض .... انتظار چیزی که هالییوود و بازی های رایانه ای به مبارزه با آن پرداختند .... و بالاخره انتظار یه وبلاگ در مورد امام زمان (عجل الله تعالی فرج هالشریف) .... از این که به بنده سر زدید ممنونم و از این که پاسخ وبلاگ توسل شرک را می دهید من خواستم پاسخ آن ها را بدهم وقت نداشتم...ان شاء الله موفق باشید....توسل پیشینه ی قرآنی هم دارد در داستان حضرت یوسف که برادرا ن از پدر می خواهند که برای ما از خدا استغفار کن البته مطالب دیگری که نوشته بودند تفسیر به رأی داشت مثلا از این که من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون بدون دلیل نتیجه گرفته بودند که راهی برای پیامبران به دنیا نیست حال که در قرآن می خواهیم که ملائکه و مؤمنین و اعضا و جوارح از شاهدان اعمال هستند..و نیز احادیث پیامبر مثل الناس نیام اذا ماتوا انتهبوا و نیز داستان جنگ بدر که پیامبر سر در چاهی که کشته های کفار در آن بودند کردند و گفتند : ما وعده ی خدا را به درستی یافتیم آیا در مورد شما نیز تحقق یافت که اصحاب گفتند مگر آن ها می شنوند و پیامبر فرمودند آن ها از شما شنواترند و مسائل دیگر که همگی دلیل بر رد ادعای آن هاست نیز این مورد که ما با توسل مقام ربوبی قائل نمی شویم بلکه فردی را که به خدا نزدیک تر است برمی گزینیم که در زندگی روزانه هم هزاران بار هنین کار را انجام می دهیم و افرادی را برای انجام کار ها واسطه می کنیم که در دعا نیز مانند داستان فرزندان حضرت یعقوب(علیه السلام) انجام می دهیم و موارد دیگر که ان شاء الله خودتان خواهید پرداخ.. دست ها را به دعا بردارید .... سوز دل چشم تری می باید ... بوی پیراهن یوسف آمد اشتیاق پدری می باید ..... التماس دعا ... این طامس آثار الزیغ و الاهواء

روزنگار پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 01:00 ب.ظ http://roozngar.blogsky.com

روزنگار را بخوانید٪ چیزی را بدست میآورید گران قیمت٪

حقایق دین پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 04:04 ب.ظ http://tavasol.blogsky.com

سلام...
۱.شما عوض اینکه به اصل مطلب بپردازید که موفق آیات قرآن و روایات است به فرع می پردازید
۲.مسالب شما کاملا خلاف واقع می باشد
۳.هنوز جواب سوالات خود را از شما دریافت نکردیم
۴.دشمنان عبدالوهاب او را متهم به کفر ، حلال کردن محارم و امور زشت دیگر کردند.
۵.مطالبی در مورد این شخصیت برجسته نوشته ام.
۶. در خطبه 46 نهج البلاغه آمده است که علی به هنگام رفتن جنگ به سوی اهل شام به خداوند تبارک و تعالی عرض می نماید: ”پروردگارا تو مصاحب در سفر و جانشین در خانه میباشی و این صفت در غیر تو جمع نمی شود زیرا کسی که جانشین باشد مصاحب(در همان لحظه) نمی تواند باشد و کسی که مصاحب باشد جانشین(در همان لحظه) نمی باشد“

در این خطبه نیز نشان می دهد که فقط خداوند است که در همه جا هست و غیر از او کسی این صفت را ندارد، حتی رسول اکرم(ص) و در هنگامیکه علی (رضی الله عنه) این دعا را نمود یعنی در هنگام رفتن بسوی اهل شام، رسول اکرم(ص) سالها قبل رحلت نموده بوده است و روح او در همه جا نبوده است و علی فقط خداوند را حاضر و ناظر در همه جا می داند.
نظر شما در مورد این خطبه چیست؟؟؟
۷.خداوند در آیات 5 و 6 سوره احقاف میفرماید: ”چه کسی گمراه تر است از کسی که افرادی را به فریاد بخواند که اگر تا روز قیامت هم آنها را صدا بزند پاسخش نمی گویند و غافل از فریاد فریاد زدگانند و چون مردم محشور گردند دشمن آنان (مشرکین) باشند و به عبادتشان انکار ورزند“
نظر شما در مورد این آیه چیست؟؟

یاحق

به نام خدا
خدمت دوست عزیز عرض شود که
۱-اینها مقدمه است که جهت مطالب بعدی لازم است
و هنوز به اصل مطلب نرسیده ایم که بدون عجله و با صبر متانت به آن خواهیم رسید
۲-خوشبختانه سعی کرده ام بدون تعصب برخورد کنم و عقل را حاکم بر تمام مطالبم بکنم و همه جا سعی داشته ام که استدلالی برخورد کنم و تمام مطلب واقعی هستند و از سند و مدرک کافی برخوردارند و اگر واقعا خلاف واقع هستند شما هم بدون تعصب استدلال کنید نحن ابناء الدلیل ما در مقابل استدلال خاضع هستیم
۳- اگه قصد واقعا رسیدن به حق است باید صبر داشت٬ با عجله کار درست نمی شود
۴-دشمنان شیخ محمد اهل سنت بوده اند
که نمونه های آن در متن هست و نیازی به تکرار و اطاله کلام نیست
۵-مطالبتان را خواهم خواند(البته بدون تعصب)
۶-نهج البلاغه را واقعا قبول دارید یا ایمان به بعض دارید و بعضی را انکار می کنید(اشاره به آیه ۸۵ از سوره بقره )
اگر قبول دارید به آن استدلال می کنیم (در همه جا و جواب هم خواهم داد)
۷-باید عرض کنم که فعلا در مقدمه هستم و جواب اصلی
خواهد آمد (انشاءالله)
موفق باشید
از اینکه سر زدید و اظهار نظر فرمودید ممنونم

علی پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 09:10 ب.ظ http://young.blogsky.com

سلام !
با این که یک بار کتاب خاطرات مستر همفر را خوانده بودم ولی باز هم اطلاعات بیشتر از عبدالوهاب برایم جالب بود !
کتابی که معرفی کردم در مورد همین موضوع است وجاذبه خیره کنندیی دارد اگر نخواندی حتما بخوان !
پاینده باشی

ابراهیم پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 11:11 ب.ظ http://www.pctech.blogsky.com

با سلام
ممنون میشم اگه لینک وبلاگ منرو در وبلاگت قرار بدی اونوقت با یه پیام خبرم کن تا لینک وبلاگت رو در وبلاگم قرار بدم

دانیال پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 11:13 ب.ظ http://57.blogsky.com

سلام
امیدوارم با یک دیالوگ خوب در این وبلاگ مواجه شویم.
البته من زیاد علاقه ای به این مطالب ندارم. چون ما به خیلی از سوالات جوانان جواب ندادیم.و بوسیله قدرتی که شیعه در این کشور بوجود آورده است متاسفانه خیلی به این دین ظلم کردیم.
درود بر همه پاکان

حاج کاظم جمعه 6 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 04:07 ق.ظ http://dokohe.blogsky.com

بسم رب الشهدا
با عرض سلام
امر شما اجرا شد و شما در لیست همسنگران دوکوهه جا گرفتید
حالا نوبت شماست
بعد ار شهدا ما چه کرده ایم؟!!!
التماس دعا و یا علی

شرلوک هولمز جمعه 6 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 08:58 ق.ظ

سلام بر شما
در تاریخ 19 خرداد 82 سه وبلاگ «توسل حقایق دین»، «دروغگویان را بشناسید» و «توسل،خواندن غیر خدا،شرک» به ترتیب در ساعت 20/13 و 20/16 و 20/17 آپ دیت گردید و در مورخه 5 تیر ماه 82 این سه وبلاگ دوباره در ساعتهای 15/37 و 15/40 و 15/48 آپ دیت شدند. نتیجه ای که از این موضوع حاصل می شود این است که اولا نویسنده هر سه وبلاگ یک نفر است ثانیا ادعای جناب حقایق مبنی بر مورد تهدید قرار گرفتن و تصمیم ایشان بر اینکه سبک مطالبشان را تغییر دهند غیر از خود زنی و فرار از بحث چیز دیگری نبود. و خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد