زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

زیارت و توسل

ما پیرو واقعی پیامبر هستیم و به آن افتخار می کنیم

احادیثی درباره رحمت خدا





امیدوار بودن به خدا و مایوس نگشتن از درگاه او

1- سوره انعام آیه 133: و پروردگار بی نیاز شما صاحب رحمتی بسیار عام گستر است.

2- سوره انعام آیه 147: و پروردگار شما صاحب رحمتی وسیع است و عجله در عقوبت گناهکاران نمی کند.

3- سوره اعراف آیه 156 : همانا رحمت و بخشش من تمامی اشیاء و موجودات را فرا گرفته است.

4- سوره حجر آیه 56 : و گفت ابراهیم(ع) به قومش کیست که مایوس شود از درگاه خدا و رحمت پروردگار به جز گمراهان.

5- سوره زمر آیه 53 : بگو به بندگانم ای آن کسانی که اسراف نمودید، در ارتکاب گناهان، مایوس و ناامید نشوید از رحمت من البته خدا گناهان شما را تماماً می آمرزد.

6- یوسف آیه 87 : ناامید نباشید از رحمت خدا که همانا ناامید نمی شود کسی از رحمت خدا مگر مردمانی که کافرند به خدا.

7- شخصی از امام علی(ع) پرسید: بزرگترین گناه کبیره کدام است؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند: مایوس و ناامید شدن از رحمت الهی. میزان الحکمه جلد 3صفحه

462

8- رسول خدا(ص): اگر آنقدر خطا کنید که خطاهایتان به آسمان رسد و سپس توبه کنید، خداوند توبه شما را می پذیرد؛ از درگاه او ناامید نباشید. نهج الفصاحه صفحه

231

9- رسول خدا(ص): گناهکاری که به رحمت خدا امیدوار است از عابد مایوس به درگاه خدا نزدیکتر است. نهج الفصاحه صفحه 477

10- رسول خدا(ص): خداوند به داود نبی وحی فرمود: ای داود همانطور که کسی نمی تواند جلوی نورافشانی خورشید را بگیرد، همانطور هم کسی نمی تواند جلوی

رحمت وسیع من را به بندگانم بگیرد. کلیات حدیث قدسی صفحه 189

11- حدیث قدسی: ای داود قسم به عزت و جلالم که اگر همه اهل آسمان و زمین به من امیدوار باشند، و از من درخواست نمایند و من خواسته و حاجات هر یک از

آنها را برآورده می کنم اگر چه خواسته های هر یک از آنان به اندازه هفتاد برابر دنیای شما باشد و انجام این امور برای من مانند این است که هرکدام از شما سوزنی

را به دریا فروببرد و آن را بیرون آورد آیا این کار چیزی را از آب دریا کم می کند؟ کلیات حدیث قدسی صفحه 195

12- امام حسن عسگری(ع): خداوند متعال خطاب به بندگانش می فرماید: ای بندگان من همه شما گناهکار هستید مگر کسانی را که من از گناه باز دارم. پس هر کس

معتقد باشد که من می توانم او را ببخشم و با این حُسن ظَن به من، از من طلب مغفرت نماید هر آینه او را می بخشم و برایم گناهان او هر چند زیاد باشد مهم نیست چه

اگر همه مخلوقاتم از اول و آخر زنده و مرده و تر و خشک همه جمع شوند و از رحمت من مسئلت نمایند تمام حاجات ایشان را می دهم و از رحمت وسیع من چیزی

کم نمی شود. کلیات حدیث قدسی صفحه 341

خداوند بندگان توبه کار را دوست دارد

13- سوره بقره آیه 222 : همانا خداوند متعال توبه کنندگان و پاکیزگان را دوست می دارد.

14- سوره طه آیه 82 : بگو به بندگانم همانا من البته آمرزنده کسی هستم که توبه کند و سپس کار نیک نماید و او را به راه راست هدایت کنم.

15- حدیث قدسی: اگر آنهائی که به من پشت کرده اند می دانستند که من چه اندازه انتظار دیدن آنها را می کِشم و چه مقدار مشتاق توبه و بازگشت آنها هستم هر آینه از

شدت شور و شوق نسبت به من جان می دادند و تمام بند بند اعضایشان به خاطر عشق به من از هم جدا می شد. اصرار صلوه صفحه 19

صیاد پی صید دویدن عجبی نیست صید از پی صیاد دویدن مزه دارد

16- حضرت باقر(ع):خداوند به توبه بنده اش خوشحال تر است از مردی که عقیم است و سپس دارای فرزند می شود و از شخصی که گمشده اش را پیدا می کند و از

تشنه ای که درحال جان دادن به آب می رسد. میزان الحکمه جلد 1 صفحه 547

17- حضرت باقر(ع): هرگاه مردی در شب تاریک شتر و توشه و اهل و عیالش را در بیابانی گم کند و سپس در حین تلاش برای یافتن ایشان یک مرتبه ایشان را بیابد

چقدر خوشحال می شود پس خداوند متعال بیشتر از این شخص نسبت به بنده اش که توبه می کند و به سوی او باز می گردد، خوشحال می شود.

اصول کافی ج 4 صفحه 167

توبه و پشیمانی از کارزشت

18- سوره نساء آیه 110: هر کس بدی کند یا ظلم کند به نفس خود با ارتکاب گناهان و سپس آمرزش بخواهد از خدا و توبه نماید خدا را آمرزنده مهربان می یابد.

19- سوره شوری آیه 25: اوست خداوندی که قبول می کند توبه را از بندگان خود و در می گذرد از بدیهای ایشان هر قدر که بد کرده باشند و می داند آنچه را که

می کنید در پنهان و آشکار.

20- سوره اعراف آیه 153 : و آن کسانی که عملهای بد کردند و توبه نمودند بعد از اعمال زشت خود البته پروردگار تو آمرزنده مهربان است و توبه ایشان را قبول

نماید.

21- سوره رعد آیه 27 : و خدای تعالی هر که را به سویش تضرع و ناله و توبه کند، توبه اش را می پذیرد.

22- سوره اسراء آیه 25 : خدا هر که را که با نیت پاک به درگاه او تضرع و توبه کند البته خواهد بخشید.

23- حضرت صادق(ع): نیست بنده ای که گناهی کند سپس پشیمان گردد جز اینکه خداوند قبل از آنکه آن شخص به زبان از او طلب آمرزش و استغفار کند او را

می آمرزد. اصول کافی جلد 2 صفحه 427

24- رسول خدا(ص): توبه دری دارد که پهنای آن به اندازه وسعت مشرق تا مغرب است و تا خورشید از مغرب طلوع نکند، این در بسته نمی شود.

نهج الفصاحه صفحه 177

25- حضرت صادق(ع): روز قیامت در موقف سنجش اعمال، هرگاه شخص گناهکار در مقام عذرخواهی بگوید: پروردگارا نادان و بی خبر بودم اسیر شهوت و غضب

بودم گرفتار هوی و هوس بودم و در مقاومت شیطان عاجز بودم. در جواب تمام عذرهایش به او گفته شود مگرنه این است که باب توبه را بر تو گشود بودیم؟آیا سخت

گیری شده بود؟ آیا برای توبه شرائط سخت و بیرون از قدرت قرار داده بودیم؟

26- حضرت کاظم(ع): دوست ترین بندگان در پیشگاه خدا آنهائی هستند که وقتی در فتنه گناه واقع می شوند بسیار توبه کنند. اصول کافی ج 2 صفحه 432

27- امیرالمومنین(ع): عجب دارم از کسی که از رحمت خدا ناامید می شود و حال آنکه محو کننده گناهان را در اختیار دارد. از حضرت پرسیده شد : محوکننده گناهان

چیست؟ فرمودند: توبه و استغفار و نیز فرمود: خود را با استغفار معطر و خوشبو سازید تا بوهای بَدِ گناهان شما را رسوا نکند. عین الحیوة صفحه 187

28- رسول خدا(ص): هیچ کس نزد خدا محبوبتر از جوانِ توبه کار نیست. نهج الفصاحه صفحه 554

29- رسول خدا(ص): گاهی بنده ای گناهی می کند و به واسطه آن به بهشت می رود. زیرا گناهانش پیوسته در خاطرش است و او بخاطر همین دائم در حال پوزش و

استغفار از خدا می باشد. نهج الفصاحه صفحه 231

توبه حقیقی و نشانه های آن

30- سوره تحریم آیه 8 : ای کسانی که ایمان آوردید، به سوی خدا توبه کنید توبه ای نصوح امید است که او بپوشاند گناهان شما را و شما را وارد باغهائی در بهشت

کند که در زیر آن نهرهای زیبا جاری است.

31- حضرت صادق(ع): ابوالصباح کنانی گوید از حضرت صادق(ع) درباره قول خدای تعالی سوره تحریم آیه 8 پرسیدم فرمودند: منظور از توبه نصوح این است که

بنده از گناه توبه کند و تصمیم بگیرد که دیگر به آن گناه باز نگردد. اصول کافی جلد 4 صفحه 168

32- حضرت رضا(ع): کسی که از گناهی توبه کند در حالی که از آن دست برنداشته و آن را بجای می آورد همچون مسخره کننده پروردگار خویش است.

اصول کافی جلد 4 صفحه 172

* توبه بر لب شبحه بر کف دل پر از شوق گناه

معصیت را خنده می آید ز استغفار ما *

33- حضرت صادق(ع): توبه از گناهان شرایطی دارد که از جمله آنها عبارتند از:

1- همواره انسان در برابر خدا اعتراف کند به گناهانی که انجام داده که این یادآوری او را از غرور و ارتکاب دوباره گناهان باز می دارد.

2- پشیمانی واقعی از گناهانی که قبلاً انجام داده است.

3- از اینکه در مابقی عمر مجدداً مرتکب گناه شود، ترسان باشد.

4- از اینکه خلاف امر خدا را انجام داده و نتوانسته اطاعت خدا را بکند، گریان و متاسّف باشد.

5- همواره نفس خود را از میل به شهوات باز دارد.

6- آنچه از واجبات به گردن او مانده قضایش را بجای آورد و حقوقی را که بر عهده دارد به جای آورد.

7- از هم نشینان و دوستان بد دوری کند.

ترجمه مصباح الشریعه

34- حضرت صادق(ع): ابوبصیر گوید: به امام(ع) گفتم: معنی توبه نصوح چیست؟ فرمود: یعنی توبه از گناهی که هرگز دیگر به آن بازنگردد گفتم: پس کدامیک از

ماست که بتواند این کار بکند فرمود: ای ابوبصیر به راستی که خداوند آن بندگانش را که زیاد فریب بخورند و زیاد توبه کنند را دوست می دارد.

اصول کافی جلد 2 صفحه 432

35- امیرالمومنین(ع): شخصی در حضور مولا علی(ع) گفت: استغفرالله. حضرت فرمودند: ساکت باش مادرت به عَزایت گریه کند. آیا می دانی استغفار چیست؟

استغفار کار مردان عالی مقام است که شش شرط دارد:

1- پشیمانی و حسرت از اعمال گذشته

2- عزم بر ترک گناه برای همیشه

3- اداء کردن حقوق مردم که بر عهده اش است

4- اداء کردن حقوقی که از جانب خدا بر او واجب بوده و قضاء شده

5- آنچه از گوشت بدنش از حرام روئیده با گرسنگی و غم و اندوه و گریه بر گناهان آبش کند تا پوست به استخوان رسیده و از نو گوشت بروید

6- زحمت عبادت را به خود بچشاند چنانچه خوشی و شیرینی گناه را به خود چشانده است. وسائل الشیعه ج 11 صفحه 361

36- امام باقر(ع): هر گناه نشانه های توبه از توبه کنندگان آشکار نگردد، او توبه کننده حقیقی نیست و آن نشانه اینهاست:

1- آن کسانی که ادعای حقی بر او دارند، را راضی کند.

2- نماز و سایر اعمال دینی اش که قضاء شده اعاده نماید

3- در برابر مومنان و بندگان متواضع باشد

4- خود را از هواهای نفسانی و شهوانی حفظ کند.

میزان الحکمه ج 1 ص

چگونه هر شب حج و عمره به جای آوریم

 ]

هرگاه شب قبل از خواب بگویی: «سبحان الله و الحمدلله، ولا اله الا الله و الله اکبر» گویا حج تمتع و حج عمره گزارده ای. ...


حضرت فاطمه زهرا(س) در حدیثی نورانی می فرمایند: یک شب آماده خواب بودم که پدرم رسول خدا (ص) بر من وارد شد و فرمود: ای فاطمه جان! نخواب، مگر این که چهار عمل را به جا آوری!


1- قرآن را ختم کنی

2- پیامبران را شفیع خود گردانی

3- مؤمنین و مؤمنات را از خود راضی و خشنود سازی

4- حج واجب و عمره را به جا آوری.


حضرت این جملات را بیان فرمود و مشغول به خواندن نماز شد. صبر کردم تا نمازش پایان یافت، بی درنگ گفتم: ای رسول خدا(ص) مرا به چهار عمل بزرگ سفارش فرمودی که در این وقت محدود توان و فرصت انجام آنها را ندارم؟


پدرم تبسم کرد و فرمود: ای فاطمه جان! هرگاه قبل از خواب سه مرتبه سوره اخلاص «قل هو الله احد» را بخوانی، گویا قرآن را ختم کرده ای، و هرگاه بر من و پیامبران پیشین من درود و سلام و صلوات فرستی همه ما شفیعان تو خواهیم بود، مانند ذکر این صلوات: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و علی جمیع الانبیاء و المرسلین»


و هرگاه برای برادران و خواهران دینی و با ایمان خود طلب آمرزش و مغفرت نمایی، همگی آنها را از خود راضی و خشنود ساخته ای، مانند ذکر این استغفار: «اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات» و هرگاه بگویی: «سبحان الله و الحمدلله، ولا اله الا الله و الله اکبر» گویا حج تمتع و حج عمره گزارده ای. (1)


1- مسند فاطمه زهرا(س)، ص.118

«مصحف فاطمه(س)» چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

حجت‌الاسلام رودگر در گفت‌وگو با فارس پاسخ داد
«مصحف فاطمه(س)» چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

خبرگزاری فارس: رییس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: مصحف فاطمه(س) وجود عینی دارد و سمبلیک و رمزی نیست. اندازه آن 3 برابر قرآن است و اکنون نزد امام زمان (عج) نگهداری می‌شود.

خبرگزاری فارس: «مصحف فاطمه(س)» چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت ام ابیها انسیه حورا حضرت زهرا سلام‌الله علیها گفت‌وگوی کوتاهی با حجت‌‌الاسلام «محمد‌جواد رودگر» رییس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی و مدیر گروه عرفان دانشنامه قرآن‌شناسی انجام دادیم که متن آن در پی می‌آید.

* «مصحف حضرت زهرا» چیست و آیا وجود خارجی دارد یا اینکه دارای معنا و ماهیتی مجازی است؟

ـ مصحف فاطمه(س) وجود عینی دارد و سمبلیک و رمزی نیست. در روایتی آمده که پس از رحلت پیامبر(ص) جبرئیل به حضرت زهرا نازل می‌شد و علوم مختلف را به ایشان القا و وحی می‌کرد. البته این وحی با وحی تشریعی و پیامبرانه تفاوت دارد و وحی تعریفی و استعدادی است. این مجموعه وحی را علی(ع) می‌نوشت که آن نوشته‌ها مصحف فاطمه(س) نامگذاری شد. در صفحه 88 جلد اول اصول کافی و صفحه 150 بصائر الدرجات به این موضوع اشاره شده است. به فرموده امام صادق(ع) در در صفحه 239 جلد 1 اصول کافی، اندازه این کتاب 3 برابر قرآن است و اکنون نزد امام زمان (عج) نگهداری می‌شود. البته امام صادق(ع) قسم یاد می‌کند که یک حرف از قرآن در آن موجود نیست. مراد از حرف در اینجا معارف قرآن نیست بلکه آیات قرآن است.

* آیا امامان معصوم از جمله امام عصر(عج) از این مصحف برای رتق و فتق امور بهره برده‌اند؟ اصولاً امام معصوم مجاز است از علم غیبی برای اداره جامعه استفاده کند؟

ـ استفاده از مصحف به هیچ وجه با علم و عصمت امام منافات ندارد چرا که یک سلسله حقایق و معارف آسمانی و غیبی است که از امامی به امام دیگر منتقل شده و چنین نیست که امامان بر اساس اخبار غیبی بر جامعه حکومت کرده باشند. اما درباره اینکه آیا وجود مقدس امام زمان از این مصحف بهره می‌برد، به نظر می‌رسد که باید چنین باشد! زیرا امام زمان(عج) آخرین نقطه اتکای همه رسالت‌ها و نبوت‌هاست و باید از آن دانش نیز در تدبیر جامعه استفاده کند.